Derfor skal du tælle til 10!

Du læser dette, fordi du ved, at der er tidspunkter, hvor du kan kommunikere bedre. Bare rolig - ingen af os er perfekte ;-) Her er nogle forslag, der måske kan hjælpe dig til at kommunikere mere klart.

Af: Asger Steenholdt
 

1)Træk vejret. Der, hvor der er allermest brug for at sige tingene på en måde, så du ikke optrapper konflikten, er, når det brænder på. Så tag tre dybe vejrtrækninger. Det behøver ikke være demonstrative suk, der har til hensigt at fortælle, at den anden er håbløs. Hjernen har brug for ilt for at tænke - træk vejret.

2) Tæl til ti - bagfra! Vores ur-hjerne - "reptil-hjernen" - blev designet for mange millioner år siden. Den tænker stort set kun på, om vi skal kæmpe eller flygte, æde, sove eller forplante os. Når den bliver aktiveret, som den gør, når der er optræk til et skænderi, så risikerer vi at holde op med at tænke. I stedet reagerer vi instinktivt - med kamp eller flugt. Det gamle ordsprog "tæl til ti" holder ikke helt, for ur-hjernen kan lige akkurat tælle til ti. Men hvis du tæller baglæns til ti, så hopper du ud i "neo-cortex", den mere moderne del af hjernen. Den software, der ligger dér, er bedre egnet til at løse konflikter.
10 - 9 - 8 - 7 - 6 - 5 - 4 - 3 - 2 - 1....

3) Tag udgangspunkt i den konkrete situation, og glem de andre gange, det er sket. Forhold dig til nuet, og lad være med at generalisere. Det er så fristende at sige "du har aldrig..." eller "du gør altid...", men det duer ikke.

4) Hold bolden på egen banehalvdel. Fortæl, hvad du selv føler - og tag ansvaret for det. Du får intet ud af at svine den anden til - det kan give luft her og nu, men i virkeligheden tisser du i bukserne for at holde dig varm. Hvis du er meget vred, så sig dét - og foreslå en time-out. Du kan for eksempel sige; "Jeg er simpelthen så vred lige nu, at jeg er bange for at sige noget, jeg kommer til at fortryde. Kan vi tale om det på et andet tidspunkt, hvor jeg har sovet på det, og hvor vi har mulighed for at tale det ordentligt igennem?" Det er en god idé at sige sådan en sætning højt for sig selv og øve sig på den - inden man får brug for den. Så føles det ikke nær så akavet, hvis det bliver aktuelt.

5) Prøv at forholde dig undrende og nysgerrig. Hvis du har besluttet dig for, hvad den anden mener, føler og tænker på forhånd, er det svært at komme videre.

6) Brug åbnende spørgsmål. Spørgsmål, der kun kan besvares med et ja eller et nej, gør dig ikke meget klogere. Prøv i stedet med HV-spørgsmål; hvem, hvad, hvor, hvornår og hvordan opfordrer den anden til at komme med sin version af historien.

7) Brug afklarende spørgsmål. Undersøg, om det, du forstår, nu også er det, der bliver sagt. Spørg fx: "Vil det sige, at du troede at...", "Så du var i tvivl om...", "Du vidste altså ikke at...?" osv.

8) Acceptér, at den anden kan have ret, uden at det nødvendigvis gør dig forkert! Vi har alle hver vores virkelighed. Måske du kender fortællingen om de 5 kloge mænd, der blev lukket ind i et mørkt rum, for at beskrive den elefant, der stod derinde. Alle 5 mænds beskrivelser af dyret var forskellig - og dog havde de alle ret!

Meld dig evt. til et kursus, hvor du bliver bevidst om dine mønstre og lære nye og konstruktive måder at takle konflikter på.

Kommentarer
Tilknyt en kommentar  
  •  
  •  

Facebook

Fokus

Fokuser på det, der virker!

Fokus

Hvis du er ligesom mig (og så mange andre), bliver du en anelse skræmt af den meget negative omtale af skilsmissefamilier. Her kan du læse artikler om, hvad der virker - helt uden fordømmelse.

 › Læs mere Jeg skal skilles